تعیین جنسیت

امروزه با پیشرفت تکنولوژی می توان جهت تعیین جنسیت اسپرم های X و Y را از هم جدا کرد، باید به خاطر ذاشت که هیچ یک از روش ها به شکل 100% نیست و در بهترین حالت می توان 70% اسپرم ها را از هم جدا نمود و جنسیتی که مدنظر والدین است را محقق کرد.

در این مقاله میخوانید:

روش IUI

به علت اینکه اسپرم های پسر ساز دارای سرعت بیشتری نسبت به اسپرم های دختر ساز هستند و در حال حرکت می باشند از یکدیگر جدا شده و برحسب جنسیتی که مد نظر والدین می باشد اسپرم های تولید کننده را به روش IUI به بدن مادر وارد می نمایند.

نحوه انجام این کار

نمونه اسپرم را بر روی لایه سیالی که به شکل لوله آزمایشگاهی می باشد ریخته می شود، در این حالت تمامی اسپرم های نمونه به سمت انتهای لوله آزمایش شنا می کنند، اسپرم های که جهت تولید کردن پسر می باشند با سرعت بیشتری به انتهای لوله می رسند بنابراین می توان اسپرمی که مد نظر است را جدا کرد.

در تعیین جنسیت در این روش اگر جنسیت مد نظر والدین پسر باشد میزان موفقیت را می توان ۶۵ درصد اعلام کرد، اگر جنسیت دختر مد نظر باشد میزان موفقیت ۷۵ درصد می باشد.

مزایای این روش

این روش نسبت به روش های دیگر هزینه کمتری دارد.
تعیین جنسیت در این روش ازجراحی تهاجمی استفاده نمی شود.
این روش نسبتاً بی خطر و ایمن می باشد.
در روش IUI ممکن است جهت رسیدن به یک بارداری موفق نیازمند چند مرحله انجام کار باشد.



روش (IVF)

در این روش که توسط متخصص زنان و زایمان صورت می گیرد به کمک داروهایی تخمک مادر تحریک و آزاد می شود سپس باروری در بیرون از بدن در آزمایشگاه شکل می گیرد. بعد از بیهوشی مادر به کمک یک وسیله ی باریک تعدادی از تخمک ها از دیواره ی واژن جدا می شوند و سپس در شرایط آزمایشگاهی با اسپرم بارور می گردند. بعد از ۲ تا ۵ روز پزشک تخمک های بارور شده را بررسی کرده و آزمایش تشخیص جنسیت روی آنها انجام می شود و در نهایت رویان هایی که جنسیت مد نظر مادر را دارند جهت تعیین جنسیت درون رحم جا گذاری می شوند.

روش PGD

سلول هایی که در IVF بدست آمده اند باید به کمک روش PGD تحت آزمون ژنتیکی قرار بگیرند. این آزمون در گذشته برای زوج هایی که احتمال بروز اختلالات ژنتیکی در فرزانداشان وجود داشت انجام می شد. اگر سن مادر زیر ۳۵ سال باشد و رویان ها نیز از وضعیت مناسبی برخوردا باشند حداکثر دو سلول در رحم جاگذاری می شود و اگر سن فرد بالای ۴۰ باشد ممکن است تا ۵ رویان نیز جا گذرای شود. تعداد رویان ها به سن و کیفیت آنها و همچنین تعداد تولید مثل بستگی دارد.
تعیین جنسیت در این روش موفقیت با احتمال تقریبا صد در صد را به همراه دارد. به کمک PGD می توان نزدیک به صد در صد از جنسیت فرزندتان مطمئن باشید. اما روش PGD بسیار هزینه بر است. همچنین خارج سازی تخمک در این روش به صورت تهاجمی انجام می پذیرد و ممکن است بسیار دردناک باشد. داروهایی که برای آماده سازی فرد توسط متخصص زنان و زایمان تجویز می شود در مواردی عوارضی از قبیل تاری در دید افزایش وزن و نفخ خواهند داشت. در روش IVF درصد کمتری نسبت به PGD به بارداری موفقیت آمیز منجر می شود. در روش PGD این تضمین وجود دارد که با احتمال بسیار بالایی رویان نا سالم وارد رحم مادر نشده است و در نتیجه شانس موفقیت بسیار بالاتر است.



Advertisement
تاریخ
دسته
خدمات, مقالات
بدون نظر

یک دیدگاه بنویسید