کرونا ویروس (COVID-19) در بارداری

در این مقاله میخوانید:

آیا زنان باردار می‌توانند ویروس کرونا را به جنین خود منتقل کنند؟

هنوز شواهد کافی مبنی بر اینکه کرونا ویروس بتواند در دوران بارداری از مادر به جنین منتقل شود یا تأثیر بالقوه این بیماری بر روی کودک وجود ندارد. این موضوع در حال حاضر در دست بررسی است. زنان باردار بایستی موارد احتیاطی مقتضی برای محافظت از خود در برابر این ویروس را به عمل بیاورند و چنانچه علائمی مانند تب، سرفه یا تنگی نفس در خود مشاهده کردند، سریعاً به پزشک مراجعه کنند.
شستن مکرر دست‌ها، پرهیز از روبوسی و دست دادن و خودداری از حضور در خارج از خانه و تماس‌های غیرضروری باید توسط زنان باردار مورد توجه بیشتری قرار گیرد؛ ضمن اینکه احتمال سرایت ویروس کرونا در زنان باردار در زمان حضور در جامعه و ارتباط با افراد دیگر بیشتر از زنان غیرباردار است.

دوره کمون این ویروس یعنی از زمانی که این ویروس وارد بدن می‌شود تا ظاهر شدن علایم آن ممکن است تا 14 روز باشد. با توجه به تجربیات به دست آمده تنها در 20 درصد افراد علائم بیماری بروز می کند و حدود 80 درصد افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند ممکن است هیچگونه علائمی نداشته باشند. احتمال مرگ در این بیماری حدود 2% تا 4% است.

زنان باردار هنگام انجام تصویربرداری و سونوگرافی باید از ماسک استفاده کرده و پزشکان مربوطه نیز برای انجام این آزمایشات باید حتماً از ماسک استفاده کنند؛ ضمن اینکه زنان باردار نیز مانند افراد معمولی در چنین شرایطی باید از خوردن غذاهای خارج از خانه خودداری کنند.

تاثیر کرونا بر زنان باردار,خطر ویروس کرونا در کمین بانوان باردار

تاثیر کرونا بر زنان باردار,خطر ویروس کرونا در کمین بانوان باردار

ویروس کرونا؛ بانوان باردار چگونه از خود مراقبت کنند؟

بانوان باردار باید نظافت را مانند بقیه افراد یا بیشتر از آن‌ها رعایت کنند؛ چرا که سیستم ایمنی این افراد نسبت به مردمان عادی ضعیف‌تر است.

بانوان باردار نباید دستان آلوده خود را به چشم، بینی و دهان بمالند و اگر احتمال می‌دهند میکروب به سطح پوست آن‌ها وارد شده است حتما با الکل ۷۰ درصد سطح آن ناحیه را تمیز کنند و طبق دستورالعمل وزارت خانه بهداشت میزان ویزیت خود را نزد پزشک مربوطه کم کرده و غیر حضوری پیگیر سلامت جسمانی خود و جنین باشند.

مصرف ماسک و دستکش برای بانوان باردار موجب مصون ماندن آنها نیست و نباید تصور کنیم افرادی که از آن استفاده می‌کنند ۱۰۰ درصد در مقابل ویروس کرونا ایمن هستند.

مهم‌ترین اصل برای مقابله با ویروس کرونا رعایت بهداشت است که نباید دستان خود را به نقاط آلوده بزنیم و قبل از هر تماسی دستان خود را بشوییم، درصورتی که با بیمار آلوده در تماس هستیم از ماسک استفاده کنیم و اگر بیمار قطعاً به ویروس کرونا مبتلاست حتما باید از دو ماسک معمولی و یک گاز استریل در بین آن‌ها استفاده کنیم.

تاثیر کرونا بر زنان باردار,خطر ویروس کرونا در کمین بانوان باردار

چه چیزی بخوریم و چه چیزی نخوریم؟

صرف هیچ ماده غذایی صد در صد تأیید نشده است که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا جلوگیری می‌کند، اما افزایش المنت‌های ضروری بدن در افزایش سطح ایمنی و مقابله با کرونا کمک خواهد کرد.

تمامی افراد باید استفاده از انواع ویتامین‌ها را در برنامه غذایی خود قرار دهند و مواد غذایی مصرفی خود را به صورت پخته شده استفاده کنند و فراموش نکنیم که ما فقط در معرض ابتلا به کرونا نیستیم بلکه در معرض تمامی عفونت‌ها یا ویروس‌ها هستیم.

به هیچ عنوان نباید دست زخمی خود را به گوشت خام بزنیم و تمام مواد غذایی مصرف شده را کامل بپزیم، بنابراین ما مجاز به خوردن مواد غذایی پخته نشده و یا غذا هایی که خارج از خانه طبخ می شود و از سلامت آنها اطمینان نداریم، نیستیم.

در مورد کرونا با توجه به طول عمر بالای این ویروس، تمامی اصولی که میکروب در سطح‌هایی قابلیت حیات به مدت زمان متناوبی دارد را باید رعایت کنیم.

نباید فراموش کنیم که بانوان باردار بیش از جمعیت عادی در معرض هر آسیبی هستند؛ بنابراین توصیه می‌شود افراد غیرباردار از تماس با این افراد پرهیز کنند و سعی کنیم محیط زندگی این افراد را امن نگهداریم.

پرسش و پاسخ های متداول

آیا زنان باردار در مقایسه با دیگران بیشتر مستعد ابتلا به کروناویروس جدید یا کووید-۱۹ هستند؟

در حال حاضر، پژوهش‌های علمی منتشرشده‌ای درباره‌ٔ مستعد بودن زنان باردار نسبت به کروناویروس جدید یا کووید-۱۹ وجود ندارد. اما زنان باردار تغییراتی در سیستم ایمنی و فیزیولوژیکی بدن خود دارند که ممکن است آنها را بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های تنفسی ویروسی، از جمله کووید-۱۹ کند.

زنان باردار همچنین ممکن است در مقایسه با عموم جامعه ریسک شدید بودن بیماری را داشته باشند؛ همان‌طور که در موارد گزارش‌شده از دیگر عفونت‌های مرتبط به کروناویروس، از جمله کروناویروس سندرم تنفسی حاد یا همان سارس (SARS-CoV) و کروناویروس سندرم تنفسی خاورمیانه یا همان مِرس (MERS-CoV) و سایر عفونت‌های تنفسی ویروسی، مانند آنفلوانزا، در طول بارداری مشاهده شده است.

با تمام اینها، اگرچه زنان باردار و کودکان خردسال معمولاً سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند که باعث می‌شود نسبت به ابتلا به بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر باشند، اما فعلاً این کروناویروس جدید بیش از همه در سالمندها و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای قبلی، به شکل شدید دیده شده است.

زنان باردار، به ویژه زنان باردار شاغل، برای پیشگیری از ابتلا به عفونت باید اقدامات پیشگیرانه مانند شستن دست‌ها و پرهیز کامل از تماس با افراد بیمار را بیشتر از دیگران دنبال و رعایت کنند.

آیا زنان باردار مبتلا به کووید-۱۹ ریسک بالاتری برای عوارض دیگر بارداری دارند؟

علم پزشکی هنوز در مورد پیامدهای نامطلوب بارداری در زنان باردار مبتلا به کووید ۱۹ اطلاعاتی ندارد. از دست دادن جنین، شامل سقط جنین و زایمان جنین مرده، در مواردی از ابتلا به سایر کروناویروس‌های مرتبط، یعنی سارس و مرس، در طول بارداری مشاهده شده است. همچنین تب بالا در سه ماههٔ اول بارداری می‌تواند ریسک بروز برخی نقص‌های مادرزادی هنگام تولد را افزایش دهد.

آیا پرسنل باردار مراکز درمانی در صورت مراقبت از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در معرض خطر قرار دارند؟

افراد باردار شاغل در مراقبت‌های بهداشتی درمانی باید دستورالعمل‌های ارزیابی ریسک و کنترل عفونت مخصوص پرسنل بهداشتی درمانی دارای تماس با بیماران مشکوک یا تأیید شده‌ٔ کووید-۱۹ را دنبال کنند. رعایت راهکارهای توصیه‌ شده برای پیشگیری و کنترل عفونت، بخش مهمی از محافظت تمام کارکنان در محیط‌ های درمانی است.

اطلاعات در مورد کووید-۱۹ در طول بارداری بسیار محدود است؛ شاید بهتر باشد مراکز درمانی در صورت امکان و در دسترس بودن پرسنل، قرار گرفتن پرسنل باردار در معرض بیماران تأییدشده یا مشکوک کووید-۱۹ را محدود یا قطع کنند.

آیا زنان باردار مبتلا به کووید-۱۹ می‌توانند ویروس را به جنین یا نوزاد خود منتقل کنند؟

تصور می‌شود ویروسی که کووید-۱۹ را ایجاد می‌کند، عمدتاً از طریق تماس نزدیک با شخص آلوده و به وسلیه‌ٔ ذرات تنفسی انتقال می‌یابد. این موضوع که آیا یک زن باردار مبتلا به کووید-۱۹ می‌تواند ویروسی را که باعث کووید-۱۹ می‌شود به وسیله‌ٔ سایر مسیرهای انتقال عمودی یعنی قبل، حین یا بعد از زایمانش به جنین یا نوزاد خود منتقل کند یا نه، هنوز مشخص نیست.

با این حال، در موارد گزارش‌شدهٔ محدود اخیر، از کودکان متولدشده از مادران مبتلا به کووید-۱۹ در دنیا، آزمایش کووید-۱۹ هیچ‌کدام از نوزادان مثبت نبوده است. علاوه بر این، ویروس در نمونه‌های مایع آمنیوتیک یا شیر مادر نیز مشاهده نشده است.

آیا نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به کووید-۱۹ در طول بارداری، ریسک بالاتری برای داشتن پیامدهای نامطلوب دارند؟

بر اساس گزارش موارد محدود، پیامدهای نامطلوب برای نوزادان، مثل زایمان زودرس، در بین نوزادان متولدشده از مادران مبتلا به کووید-۱۹ در طول بارداری گزارش شده است. با این حال، هنوز مشخص نیست که این پیامدها قطعاً مربوط به آلودگی مادر به این ویروس بوده است و در حال حاضر خطر پیامدهای نامطلوب برای نوزادان مشخص نیست.

با توجه به داده‌های محدودی که در مورد ابتلا به کووید-۱۹ در دوران بارداری در دسترس است و با دانشی که درباره‌ٔ پیامدهای نامطلوب سایر عفونت‌های ویروسی تنفسی وجود دارد، ممکن است به زودی اطلاعاتی فراهم شود. به عنوان مثال، ابتلا به دیگر عفونت‌های ویروسی تنفسی، مانند آنفلوانزا در دوران بارداری، با پیامدهای جانبی برای نوزادان از جمله وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس همراه بوده است. علاوه بر این، داشتن سرماخوردگی یا آنفلوانزا با تب بالا در اوایل بارداری ممکن است خطر ابتلا به برخی از نقص‌های مادرزادی را افزایش دهد. در مادران مبتلا به سایر عفونت‌های کروناویروس مثل سارس و مرس در دوران بارداری، نوزادان زودرس به دنیا آمده‌اند یا نسبت به سن جنینی خود کوچک بوده‌اند.

آیا این خطر وجود دارد که ابتلا به کووید-۱۹ در یک زن باردار یا نوزاد بتواند اثرات درازمدتی روی سلامت و رشد نوزاد داشته باشد؟

برخی مادران بارداری نگرانند که ابتلا به کووید-۱۹ در یک زن باردار یا نوزاد بتواند اثرات درازمدتی روی سلامت و رشد نوزادشان داشته باشد، به شکلی که باعث شود آنها احتمالاً بعد از دوران نوزادی هم نیازمند حمایت بالینی باشند. باید گفت که در حال حاضر، در مورد اثرات درازمدت روی سلامت نوزادان مبتلا به کووید-۱۹ یا نوزادانی که در دوران جنینی در معرض ویروس ایجادکننده‌ٔ کووید-۱۹ بوده‌اند، هیچ اطلاعاتی وجود ندارد. اما به‌طورکلی، زودرس بودن و داشتن وزن کم هنگام تولد می‌تواند با اثرات نامطلوب درازمدتی روی سلامت همراه باشد.

ابتلای مادر به کووید-۱۹ در دوران شیردهی برای کودک شیرخوار چه خطری دارد؟

انتقال انسان به انسان از طریق تماس نزدیک با شخصی که کووید-۱۹ در او تأیید شده، گزارش شده است و تصور می‌شود که انتقال عمدتاً از طریق ذرات تنفسی تولیدشده هنگام سرفه یا عطسه‌ٔ فرد مبتلا باشد.

در سری موارد محدودی که تا به امروز گزارش شده است، هیچ شواهدی از وجود ویروس در شیر مادران مبتلا به کووید-۱۹ یافت نشده است و هیچ اطلاعاتی در مورد انتقال ویروس ایجادکننده‌ٔ کووید-۱۹ از طریق شیر مادر وجود ندارد، یعنی، اینکه آیا این ویروس در شیر یک زن مبتلا به آن وجود دارد یا نه، هنوز مشخص نیست!

Advertisement
دسته
مقالات
بدون نظر

یک دیدگاه بنویسید